Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Irizálás a vízen

2021.03.05

Thai erdei hagyományok

Irizálás a vízen

Chao Khun Nararatana Rajamanit
(Tryk Dhammavitakko)

A thai nyelvről fordította

Thanissaro Bhikkhu

Copyright ©1997 Thanissaro Bhikkhu

Csak ingyenes terjesztésre.
Ezt a művet újranyomtathatja ingyenes terjesztés céljából.
Ezt a munkát újra formázhatja és terjesztheti számítógépeken és számítógépes hálózatokon történő felhasználásra,
feltéve, hogy a terjesztéséért vagy használatáért nem számít fel díjat
 .

Egyébként minden jog fenntartva.

 

A fordító megjegyzése: Chao Khun Nararatana a felszentelését megelőzően VI. Rama király személyi állományának tagja volt, és a király annyira megbízott benne, hogy chao phraya rangot kapott - a legmagasabb thaiföldi rang a nemesség számára -, amikor csak 25 éves volt. A király 1926-ban bekövetkezett halála után a bangkoki Wat Thepsirinben szentelték fel, és 1971-ben bekövetkezett haláláig szerzetes. 1936-tól haláláig soha nem hagyta el a  templomot. Annak ellenére, hogy a wat, Bangkok egyik legpazarabban felruházott temploma volt, Chao Khun Nararatana példaértékű megszorításokkal élt, és jól ismert volt meditációs erejéről. Előadásaiból nem maradtak hangfelvételek, és írás is nagyon kevés. A következő cikk néhány alapvető tanítás áttekintését nyújtja, amelyet laikus látogatóknak adott. Ezek a tanítások különösen alkalmasak fiatalok számára.

 

1. Személyes mágia

Mások szimpátiájának és együttérzésének elnyerése saját jó tulajdonságaink kombinációjától függ, mint például az energia, a szorgalom, a kitartás, az erő, az ellenálló képesség, valamint a mások iránti együttérzés és a megalkuvás és büszkeség nélküli rokonszenv. Ezt fogják a körülöttünk élők együttérzésben és szeretetben érezni irántunk, és segíteni akarnak nekünk.

A szelíd modorú emberek - udvariasak, és kedvesek - vonzzák a velük találkozók szeretetét, együttműködésükkel és segítségükkel együtt. Ez a személyes mágia. Ezért meg kell próbálnunk fenntartani a fent említett tulajdonságokat. Segítségünkkel minden célkitűzésünket elérhetjük mind a jelenben, mind a jövőben.

2. Együttérzés

- Ne félj. Tartsd magad tisztán, és semmi sem lesz képes ártani neked.

Ne feledd: Ha mások szimpátiáját szeretnéd, küldj szimpatikus gondolatokat irányukba, és cserébe megkapod szimpátiájukat - ez a mentális dinamika törvénye -, és minden olyan siker, amire vágysz, kétségtelenül meg fog jönni az úton.

3. Vidámság

A „csüggedt” olyan szó, amelyet nem szabad használnunk, és amit nem szabad megengednünk a szívünkben. Engedd el és vedd ki. Ha látod, hogy felmerül, engedd el. Ne vidd be. Ha figyelmetlen vagy, és hagyod, hogy a szívedbe lopakodjon, akkor amint tudatában vagy annak, hogy a csüggedés belopózott, azonnal ki kell hoznod onnan. Ne engedd, hogy a szíved táplálkozzon belőle. Ellenkező esetben ez szokássá válik, gyengévé és legyengülté válsz, feldúlt leszel minden apró hiba miatt. A csüggedés ellenség, akadály. Nyugtalanná és rendezetlenné teszi az elmét. Ez pedig a test rendezetlenségét - betegségét és nyugtalanságát - is okozza. Az agy tompa és zavaros lesz. A csüggedés rossz szokás, blokkolja az intelligencia és a belátás tisztázását.

Gyakorolnunk kell az elme formába állítását. Mielőtt bármit is csinálnánk, közben csináljuk, és miután ez megtörtént, gyakorolnunk kell az elme vidám és világos megtartását, állandó jólétérzéssel. Ez segít abban, hogy testi- és szellemi erőt nyerjünk, hogy élvezhessük az életet. Virágzik az elme, és bármit is kell megtanulnunk, könnyedén megértjük és emlékezünk rá, ahogy egy virágzó virág megnyílik, hogy befogadja a harmatcseppeket és a friss levegőt.

4. A béke öröme

Az Úr Buddha azt tanította, N'atthi santi param sukham: Nincs más öröm, mint a béke. Ez azt jelenti, hogy vannak más örömök is, például a játék vagy film nézésének öröme, a házastárs, a gazdagság megszerzésének öröme, a státusz és a dicséret. Ezek a dolgok tényleges örömök - de mindannyi rejtett stresszt tartalmaz, mindannyian folyamatos kidolgozást, kiigazítást és javítást igényel. Ebben különböznek a békéből fakadó gyönyörtől, ami hűvös és nyugodt, minden rejtett dolog nélküli. Ez egy olyan öröm, amelyet könnyen elérhetünk, itt a saját testünkben és elménkben. 

Még akkor is, ha súlyos betegek vagyunk, és a fájdalom az egész testet átjárja, ha van eszünk arra, hogyan lehet az elmét a béke élvezetébe vezetni, a fájdalom nem tudja zavarni az elmét.

És ha az elme nyugodt - megnyugtathatja a testet és meggyógyíthatja annak fájdalmát, ugyanakkor megtapasztalhatja a béke örömét -, nincs annál nagyobb öröm.

Az Úr Buddha három gyakorlatot tanított:

1. Először is megtanított minket arra, hogy szavainkat és tetteinket az erény révén békés helyzetbe hozzuk, nem engedve, hogy a szavakban vagy a tettekben súlyos hibák vagy tisztességtelenségek merüljenek fel.

2. Megtanított minket arra, hogy a koncentráción keresztül előidézzük a szív békéjének örömét, arra tanítva az elmét, hogy ne gondolkozzon kéj, harag, kapzsiság, téveszmék, félelem, nyugtalanság vagy bizonytalanság gondolataival - olyan dolgokkal, amelyek az elmét feloldhatatlanná és határozatlanná teszik. Miután ezeket a dolgokat el lehet hagyni, a szív nyugodt, ami a béke örömét kelti benne.

3. Megtanított minket arra, hogy megkülönböztetés révén békítsük nézeteinket, tükrözve, hogy lássuk:

- Minden dolog független és állandó (aniccam).

- Nem bírjuk tovább. Meg kell változtatni, rosszabbodnak és el kell bocsátani. (Így azt mondják, hogy dukkham vagy stresszes.)

- Nem a mi hatalmunk vagy irányításunk alatt állnak. Nem kényszeríthetjük őket, és nem kérhetjük őket, hogy kövessék kívánságainkat. (Így azt mondják róluk, hogy anatta vagy nem én.)

Amikor meglátjuk ezeket az igazságokat, az elme erőssé, rugalmasabbá, stabilabbá és határozottabbá válik, nem befolyásolják őket az események - mert saját belátásunk szerint láttuk az igazságot, miszerint az ilyen dolgok függetlenek és instabilak; hogy változnak, rosszabbodnak és el kell bocsátani; nem a hatalmunk alatt állnak.

Ne pazarold elméd erejét azzal, hogy megpróbálod őket kényszeríteni. Tartsd az elmét mindenkor szabadon és stabilan, eseményektől függetlenül - és ezáltal az elmét szilárdan megalapozza a béke öröme.

Az elme szabad lesz és hatalmat - elmehatalmat - nyer, amelyet felhasználhatunk arra, hogy minden kötelességünk és ügyünk a céljainknak megfelelő sikerrel járjon.

N'atthi santi param sukham: Nincs más öröm, mint a béke.

Békés elme szükséges a békés test támogatásához, és egy békés test a békés elme támogatásához; és mind a békés elme, mind a békés test kell a kívánt siker elérése érdekében.

5. Ha rosszul cselekszel, azzal semmit sem csinálsz

A hibáink a legjobb tanáraink. Hálásaknak kell lennünk magunknak a hibáinkért. Lelkesednünk kell azért, hogy találkoztunk egy speciális tanácsadóval, a hibáinkkal összhangban azzal a mondással: "Ha egyszer megégetted magad, kétszer jobban kell figyelned." Magunktól kell cselekednünk és magunktól kell elkövetnünk a hibáinkat. Ezek a legjobb tanáraink és a legjobb óráink, hogy emlékezzünk és vigyázzunk, hogy ne ismételjük meg őket. Újrakezdhetünk, figyelmesen. Múltbeli hibáink a múlté, de különleges tanácsadóink még mindig velünk vannak, készek minden pillanatban suttogni figyelmeztetéseiket: „Legyél óvatos. Ne legyél önelégült. Ne ismételje meg újra ezt a hibát.

Ha egyszer tévedtél, a jövőben ne felejtsd el kétszer megelőzni a rosszat. Háromszor tévedtél, akkor jobb, ha alaposan átgondolod, barátom. Négyszer, ötször vagy hatszor tévedtél – Ezután milyen megbocsátás lehet?

Gondolkodj el alaposan, és észreveszed, hogy minden tudományos kutató, valamint a Dhamma minden kiváló tanára kivétel nélkül számtalanszor legyőzte saját hibáinak akadályát.

6. Nyugalom és öntudat

A hibák elkerülése érdekében a nyugalom az, ami fontos. Ha nyugalmunk van, az minden pillanatban őrzi gondolatainkat, szavainkat és tetteinket, akkor egyáltalán nem követünk el hibákat. A hibákat a nyugalom hiánya okozza. Feledékenyek, tévedők, figyelmen kívül hagyók, önelégültek, túláradók vagy megtévesztettek vagyunk - és így hibákat követünk el. Ne feledd a maximát: "Nyugalmad védőpajzsként őrizd meg, és bátran teljesíts a terepen."

Az élet minden formája - emberi, állati, sőt növényi élet is - küzdelem útján marad életben, összhangban az „élet küzdelem” mondással. Bármely pillanatban megtörténhet, hogy nem tudjuk tovább fenntartani a küzdelmet, és meg kell halnunk. Tehát mindaddig, amíg megőrizzük nyugalmunkat, akkor még a halál beköszöntével is csak a test hal meg - csakúgy, mint az Úr Buddha és az arahantok életében. Minden lelki pillanatban teljes nyugalom volt bennük, így soha nem követtek el hibákat. Így jutottak el a halhatatlansághoz, a halhatatlanság állapotához. Így halálukat parinibbanának nevezték: semmi másnak a feloszlása és kioltása, csak a fizikai és mentális jelenségeknek, amelyeket öt aggregátum-nak  (khandha) neveznek: test, érzés, észlelés, mentális folyamatok és tudat.

Ezért fejlesztenünk kell a nyugalmat (cselekvés, beszéd és gondolkodás előtti tudatosság) és az öntudatot (tiszta megértés cselekvés, beszéd és gondolkodás közben). Ha végeztünk, az éberséget kell használnunk, hogy visszanézzünk, és mérlegeljük, hogy hibás-e valami, vagy minden rendben van-e. Ha valami hibás, akkor azonnal javításokat kell végezni, hogy a következő alkalommal tökéletes legyen. Ha már minden rendben van, azzal próbálkozz, hogy a dolgok még jobban rendben legyenek, amíg el nem érünk a végsőkig.

7. A hármas képzés hatékonysága: erény, koncentráció és megkülönböztetés

A Hármas Képzés - erény, koncentráció és megkülönböztetés - hatékonyságán keresztül lehet legyőzni az ellenséget - a beszennyeződést durva, köztes és finom formáiban.

1. A beszennyezés durva formáit, amelyek a szó és a tett területén vétenek, az erény által lehet legyőzni.

A szívben felmerülő beszennyeződés köztes formái - tetszés és ellenszenv, kijátszott szeretet és kijátszott gyűlölet - koncentrációval leküzdhetők.

A beszennyezés finom formái - a természetes folyamatok valódi természetét érintő félreértések, félremagyarázások és tévhitek - észleléssel leküzdhetők.

2. Az a személy, aki teljes mértékben és teljesen a Hármas Képzésnek megfelelően tanul és gyakorol - erény, koncentráció és megkülönböztetés -, minden kétséget kizáróan felszabadul minden szenvedés és stressz alól. Ezért érdeklődnünk, és komolyan kell gondolkodnunk azt, hogy mindig a Hármas Képzéssel összhangban kell tanulni és gyakorolni.

8. A jázmin

A jázmin, a virágok közül a legillatosabb és a legtisztább fehér színű virág.

Az emberek élete olyan, mint egy játék. Próbálj a legjobb hírnevű hős vagy hősnő lenni, akárcsak a jázmin. Ne légy gazember. És ne feledd, hogy a jázmin teljes egészében csak két vagy három napig virágzik, majd elsorvad.

Tehát tedd magadnak a legjobbat. Tedd az életedet a legillatosabbá, ameddig tart, például ahogy a jázmin virágozni kezd. Válaszd csak a jót.

9. Tegyél inkább jót, mint áldást kérj

Válaszd csak a jót. Az áldás legjobb és a legésszerűbb figyelmeztetés arra, hogy felkészítsd magad életed jövőbeli magatartására. Ha nem kapsz áldást, akkor jól is kell cselekedned. Ha gonoszul cselekszel, akkor nem számít, milyen áldásokat lehet megszerezni, nem tudnak téged jóra késztetni. A gonoszság olyan, mintha egy sziklát dobnánk a vízbe: azonnal el kell süllyednie. Senki, bármennyire is karizmatikus, nem jöhet, elbűvölve vagy könyörögve a sziklának, hogy az visszakerüljön a felszínre. Ha gonoszul cselekszel, el kell süllyedned, elrontva méltóságodat, jellemedet és hírnevedet, mint egy nehéz szikla a sárba süllyedve.

A jó cselekedet olyan, mint a könnyű olaj: Ha a vízbe öntjük, akkor irizálva lebeg a felszínen. A jó cselekedet növeli a méltóságod és hírneved. Az emberek biztosan meg fognak dicsérni, és tisztelni, felmagasztalni fognak. Még akkor is, ha ellenségeid gyűlölni szándékoznak, meggyalázni, hogy elsüllyedj, ezeknek nem lesz semmilyen hatása, és egyszerűen csak saját erőfeszítéseik áldozatává válnak.

 

Tehát dönts úgy, hogy bátran cselekszel csak jót, bármilyen akadálytól való félelem nélkül. Az a személy, aki bízik a Három Drágaságban, az igazi boldogsággal rendelkező ember, aki boldogul, elérve vágyott céljait, az az ember, aki csak jót tesz.